Forum Kulturoznawstwo - KUL Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Standardy kształcenia dla kierunku studiów:

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Kulturoznawstwo - KUL Strona Główna -> Archiwum
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PszczołA
pani na zamku;)
pani na zamku;)



Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 278
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Skąd: tutejsza
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 10:54, 19 Wrz 2007    Temat postu: Standardy kształcenia dla kierunku studiów:

Z dniem 1 października 2007 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki.

Standardy kształcenia dla kierunku studiów:
Kulturoznawstwo
A. STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia trwaj nie krócej ni 6 semestrów. Liczba godzin zaj nie
powinna by mniejsza ni 1800. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie
powinna by mniejsza ni 180.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent powinien posiada ogóln wiedz dotyczc zagadnie społecznych
tworzcych podbudow dla teoretycznej refleksji o kulturze. Powinien rozumie i umie
analizowa zjawiska kultury we wszystkich jej obszarach w skali globalnej, regionalnej,
pastwowej i lokalnej; zna zasady ekonomiczne i prawne lece u podstaw organizacji i
zarzdzania współczesnymi instytucjami kultury. Powinien zna i rozumie współczesne
media, sposoby ich oddziaływa, funkcje i znaczenie, jakie pełni w nowoczesnym
społeczestwie. Powinien legitymowa si wiedz z zakresu teatrologii, literaturoznawstwa,
regionalistyki. Powinien naby umiejtnoci animatora kultury, organizatora ycia
kulturalnego, menadera w instytucjach kultury. Absolwent powinien zna jzyk obcy na
poziomie biegłoci B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Jzykowego Rady Europy.
Absolwent powinien by przygotowany do pracy w rónych instytucjach upowszechniania
kultury, redakcjach, muzeach, teatrach, kinach, agencjach reklamowych, agencjach public
relations. Absolwent powinien by przygotowany do podjcia studiów drugiego stopnia.
III. RAMOWE TRECI KSZTAŁCENIA
1. GRUPY TRECI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJ
ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny ECTS
A. GRUPA TRECI PODSTAWOWYCH 465 61
B. GRUPA TRECI KIERUNKOWYCH 180 22
Razem 645 83
2. SKŁADNIKI TRECI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA
GODZIN ZAJ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA
PUNKTÓW ECTS
godziny ECTS
A. GRUPA TRECI PODSTAWOWYCH
Treci kształcenia w zakresie:
465 61
1. Kultury z perspektywy rónych dyscyplin
naukowych
195
2
2. Filozoficznych i metodologicznych podstaw
kulturoznawstwa
90
3. Wiedzy o sztuce i literaturze 180
B. GRUPA TRECI KIERUNKOWYCH
Treci kształcenia w zakresie:
180 22
1. Teoretycznych podstaw wiedzy o kulturze
2. Podstawowych cech współczesnej kultury
audiowizualnej
3. Instytucji kulturalnych i ich zasad
3. TRECI I EFEKTY KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TRECI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie kultury z perspektywy rónych dyscyplin naukowych
Treci kształcenia: Rozumienie i status kategorii „kultura” w wybranych naukach
humanistycznych i społecznych, to jest: socjologii, komunikacji społecznej, antropologii
kultury. Dzieje kultury europejskiej i pozaeuropejskiej interpretowane w perspektywie
wybranych koncepcji kultury. Postawy społeczne, wyobraenia, wartoci i jzyk w
poszczególnych okresach kultury. Przedmiot i metody bada socjologii kultury a take
analiza sposobu definiowania kultury na gruncie socjologii powizana z charakterystyk
zmian relacji midzy kultur i społeczestwem. Socjologiczne ujcie kultury
symbolicznej oraz jej współczesnej, technologicznej transformacji. Charakterystyki
komunikowania w rozwoju historycznym w kontekcie społeczno-kulturowym i w
powizaniu z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Problematyka teorii
komunikowania. Zagadnienia bada nad formami komunikowania, szkoły badawcze,
modele komunikowania, metody analizy i interpretacji przekazów, zagadnienia
komunikowania w kontekcie społecznym, problemy globalizacji komunikowania i
kultury, komunikowanie midzykulturowe, problematyka społeczestwa
informacyjnego. Szkoły antropologii kulturowej, dziedziny antropologii kulturowej i
przykładowe wzory kultury.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien zna i stosowa
podstawowe kategorie uywane w badaniach nad kultur w rónych dyscyplinach.
Powinien orientowa si w rónicach w pojmowaniu zjawisk kulturowych w zalenoci
od zajmujcej si kultur dyscypliny naukowej. Powinien zna podstawowe szkoły
naukowe i teorie w zakresie poszczególnych dyscyplin. Powinien dokonywa
samodzielnych porówna analiz zjawisk kultury z punktu widzenia poszczególnych
dyscyplin naukowych.
2. Kształcenie w zakresie filozoficznych i metodologicznych podstaw kulturoznawstwa
Treci kształcenia: Przegld zagadnie filozoficznych w perspektywie historycznej, ze
szczególnym uwzgldnieniem problematyki ontologicznej i epistemologicznej.
Podstawowe pojcia metodologii nauk humanistycznych oraz kategorie analizy jzyka i
komunikacji z punktu widzenia filozofii. Logiczna teoria jzyka. Podstawowe pojcia
semiotyki. Semiotyka kultury – cele i metody badawcze.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien posiada orientacj w
dziejach filozofii, zna główne szkoły filozoficzne i potrafi operowa kategoriami
uywanymi w analizach filozoficznych. Powinien powiza okrelone kategorie z
poszczególnymi koncepcjami filozoficznymi. Powinien mie opanowane schematy
rozumowa i umie ocenia ich prawdziwo. Powinien zna zagadnienia analizy
logicznej i analizy jzyka oraz umie zastosowa je do bada nad kultur.
3
3. Kształcenie w zakresie wiedzy o sztuce i literaturze
Treci kształcenia: Metodologia bada w obszarze sztuki (kategorie uywane przez
literaturoznawstwo, jak i wiedz o sztuce). Style uprawiania sztuki i literatury. Przedmiot
i funkcje literaturoznawstwa. Syntetyczny przegld kierunków bada literackich w XX
stuleciu. Podstawy poetyki. Metody analizy i interpretacji. Literatura a inne sztuki.
Perspektywy antropologii literatury. Sytuacja literatury we współczesnej kulturze.
Podstawy wiedzy z historii i teorii sztuki ze szczególnym uwzgldnieniem sztuki
najnowszej. Prezentacja twórców oraz dzieł sztuki o znaczcym wpływie na dzieje
kultury. Przemiany form ekspresji w sztuce – kontynuowanie bd zrywanie tradycji.
Sztuka w jej funkcji kreacyjnej oraz funkcji towarzyszenia i dawania wyrazu ludzkiemu
dowiadczeniu. Teatr i widowiska kulturowe.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien posługiwa si
kategoriami metodologicznymi oraz posiada podstawow wiedz o historii literatury i
sztuki. Powinien umie samodzielnie interpretowa dzieła sztuki i literatury, a take
ocenia wykonania utworów dramatycznych. Powinien umie analizowa dzieła sztuki
najnowszej, literatury awangardowej czy awangardowych widowisk teatralnych lub
parateatralnych.
B. GRUPA TRECI KIERUNKOWYCH
1. Kształcenie w zakresie teoretycznych podstaw wiedzy o kulturze
Treci kształcenia: Podstawowe teorie kultury, kategorie uywane w ich
konstruowaniu. Krytyczna analiza wybranych teorii kultury. Systematyczny wykład
teorii kultury. Filozoficzne i empiryczne podstawy wyodrbniania nauk o kulturze.
Teoretyczna wiedza o kulturze w wietle poszczególnych szkół badawczych. Znakowy
charakter kultury i jej aspekt komunikacyjny.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien zna podstawowe
teorie kultury i umie je krytycznie analizowa, a take przedstawia ich głbokie
załoenia o charakterze filozoficznym. Powinien umie przestawi wady i zalety
akceptowanej przez siebie teorii kultury. Powinien umie analizowa zjawiska
kulturowe w oparciu o róne koncepcje kultury.
2. Kształcenie w zakresie podstawowych cech współczesnej kultury audiowizualnej
Treci kształcenia: Rozwój i stan obecny kultury audiowizualnej. Media i formy ich
funkcjonowania. Audiowizualno jako kategoria poznawcza kultury. Powstawanie
nowych wzorów partycypacji w kulturze opartych o kody audiowizualne i waniejsze
koncepcje filozoficzne oraz antropologiczne opisujce t sytuacj. Dyspozytyw kina i
dyspozytyw telewizji w kulturze XX wieku. Cyberkultura.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Umiejtno pokazania specyfiki
kultury audiowizualnej w odniesieniu do innych typów kultury oraz dystynktywnych
cech tej kultury. Umiejtno analizy wystpujcych w otoczeniu zjawisk kultury
audiowizualnej.
3. Kształcenie w zakresie instytucji kulturalnych i zasad ich działania
Treci kształcenia: Funkcjonowanie instytucji kulturalnych i sposoby zarzdzania nimi.
Organizacja imprez i przedsiwzi kulturalnych. Prawne i ekonomiczne podstawy
instytucji kultury. Marketing i public relations w instytucjach kultury. Podstawowe
pojcia teorii reklamy, wpływu społecznego, autoprezentacji. Metody animacji kultury
w rónych rodowiskach. Poznanie rónorodnych form działania w kulturze poprzez
praktyczne uczestnictwo w projektach. Poznanie ram instytucjonalnych działa
animacyjnych. Opanowanie wiedzy o zarzdzaniu instytucjami kultury. Diagnozowanie
potrzeb społecznoci lokalnej. Zasady organizacji kultury w Polsce i Europie – formy
instytucjonalne, sposoby finansowania działa w dziedzinie animacji kultury. Sposoby
budowania partnerstwa. Planowanie i przeprowadzenie projektu animacyjnego.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien zna podstawowe
formy instytucji kulturalnych i posiada elementarne umiejtnoci w zakresie
4
zarzdzania nimi. Powinien pozna metody animacji kultury w rónych rodowiskach i
rónych kontekstach społecznych.
IV. PRAKTYKI
Praktyki powinny trwa nie krócej ni 3 tygodnie.
Zasady i form odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadzca kształcenie.
V. INNE WYMAGANIA
1. Programy nauczania powinny przewidywa zajcia z zakresu wychowania fizycznego –
w wymiarze 60 godzin, którym mona przypisa do 2 punktów ECTS; jzyków obcych
– w wymiarze 120 godzin, którym naley przypisa 5 punktów ECTS; technologii
informacyjnej – w wymiarze 30 godzin, którym naley przypisa 2 punkty ECTS.
Treci kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik
informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika
menederska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i
przetwarzanie informacji – powinny stanowi co najmniej odpowiednio dobrany
podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego
Certyfikatu Umiejtnoci Komputerowych (ECDL – European Computer Driving
Licence).
2. Programy nauczania powinny zawiera treci poszerzajce wiedz ogóln w wymiarze
nie mniejszym ni 60 godzin, którym naley przypisa nie mniej ni 3 punkty ECTS.
3. Programy nauczania powinny przewidywa zajcia z zakresu ochrony własnoci
intelektualnej.
4. Kształcenie powinno obejmowa wszystkie treci podstawowe oraz treci kierunkowe
w wymiarze 60 godzin, kady z zakresów kształcenia.
5. Za przygotowanie do egzaminu dyplomowego (w tym za przygotowanie pracy
dyplomowej, jeli przewiduje j program nauczania) student otrzymuje 10 punktów
ECTS.
ZALECENIA
Wskazana jest znajomo jzyka angielskiego w stopniu umoliwiajcym samodzielne
czytanie tekstów fachowych.
5
B. STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia drugiego stopnia trwaj nie krócej ni 4 semestry. Liczba godzin zaj nie powinna
by mniejsza ni 800. Liczba punktów ECTS nie powinna by mniejsza ni 120.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent winien posiada gruntown wiedz pozwalajc na rozumienie i interpretacj,
przez odwołanie si do utrwalonych metodologii naukowych, poszczególnych zjawisk kultury.
Powinien umie dostrzega i opisywa zwizki istniejce midzy rónymi obszarami kultury
oraz definiowa ich specyfik. Powinien posiada wiedz o formach instytucjonalnych i
sposobach finansowania projektów w dziedzinie kultury. Powinien posiada wiedz i
umiejtnoci pozwalajce na samodzielne rozwizywanie problemów zawodowych – równie
w niestandardowych sytuacjach. Absolwent winien by przygotowany do samodzielnego
wykonywania pracy w instytucjach kultury, samorzdach lokalnych w zakresie animacji i
organizacji kultury. Absolwent powinien mie wpojone nawyki kształcenia ustawicznego i
rozwoju zawodowego oraz by przygotowany do podejmowania wyzwa badawczych i
podjcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
III. RAMOWE TRECI KSZTAŁCENIA
1. GRUPY TRECI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJ
ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
godziny ECTS
A. GRUPA TRECI PODSTAWOWYCH 120 16
B. GRUPA TRECI KIERUNKOWYCH 90 12
Razem 210 28
2. SKŁADNIKI TRECI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA
GODZIN ZAJ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA
PUNKTÓW ECTS
godziny ECTS
A. GRUPA TRECI PODSTAWOWYCH
Treci kształcenia w zakresie:
120 16
1. Filozofii kultury 60
2. Estetyki 60
B. GRUPA TRECI KIERUNKOWYCH
Treci kształcenia w zakresie:
90 12
1. Antropologii kultury
2. Metod bada kulturoznawczych
3. TRECI I EFEKTY KSZTAŁCENIA
A. GRUPA TRECI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie filozofii kultury
Treci kształcenia: Filozoficzne koncepcje kultury w filozofii nowoytnej (ze
szczególnym uwzgldnieniem tradycji filozofii niemieckiej – od Kanta do Hegla).
6
Filozofia przełomu antypozytywistycznego (autonomiczne podejcie do sfery kultury i
nauk o kulturze). Wybrane tendencje filozofii drugiej połowy XX wieku.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien zna podstawowe
koncepcje z zakresu filozofii kultury. Powinien samodzielnie porównywa je ze sob i
umie w oparciu o t wiedz wykaza zwizki midzy filozofi kultury a konkretnymi
koncepcjami antropologii kulturowej czy kulturoznawstwa.
2. Kształcenie w zakresie estetyki
Treci kształcenia: Zarys dziejów pojcia estetyka oraz historia dziedziny wiedzy
okrelanej tym pojciem. Analiza poj wprowadzanych przez estetyki historyczne,
kierunki estetyki filozoficznej XX wieku takie jak estetyka fenomenologiczna,
strukturalna, pragmatyczna. Estetyki wywodzce si ze sztuki XX wieku i jej teorii,
takie jak estetyka formalistyczna, awangardowa, postmodernistyczna – ich współudział
w kształtowaniu kultury tego okresu. Najnowsze zjawiska w kulturze zwizane z
estetyzacj ycia codziennego, estetykami mediów elektronicznych oraz kultur
popularn.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien zna i umie
stosowa kategorie z zakresu estetyki. Powinien zna szkoły i koncepcje estetyczne od
staroytnoci do współczesnoci. W oparciu o t znajomo powinien umie
interpretowa konkretne dzieła sztuki zarówno tradycyjnej jak i współczesnej.
B. GRUPA TRECI KIERUNKOWYCH
1. Kształcenie w zakresie antropologii kultury
Treci kształcenia: Podstawy antropologicznego ujcia kultury. Wyobrania
antropologiczna. Kategorie antropologii kulturowej i społecznej. Najwaniejsze wzory
kultury. Problematyka: antropologii codziennoci, antropologii słowa, antropologii
obrazu, antropologii widowisk, antropologii filmu i audiowizualnoci.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien pozna szczegółowo
histori i koncepcje antropologii kultury. Powinien stosowa uywane w tych
koncepcjach kategorie do samodzielnej analizy zjawisk kulturowych.
2. Kształcenie w zakresie metod bada kulturoznawczych
Treci kształcenia: Charakterystyka współczesnych metodologii bada
kulturoznawczych: tekstualizm, nowy historyzm, poststrukturalizm,
dekonstrukcjonizm, gender studies. Specyfika bada poszczególnych sfer
rzeczywistoci kulturowej i towarzyszce jej metody. Interpretacja tekstów, analiza
dzieł kultury audiowizualnej, hermeneutyka ródeł historycznych. Specyfika bada
terenowych. Techniki badania rynku kultury (ankiety, wywiady, kwestionariusze,
obserwacje) oraz sposoby ich opracowania.
Efekty kształcenia – umiejtnoci i kompetencje: Student powinien pozna i
samodzielnie stosowa metody bada kultury. Powinien potrafi uzasadni stosowanie
okrelonej metody i powiza j z problematyk badawcz.
IV. INNE WYMAGANIA
1. Kształcenie winno obejmowa wszystkie treci podstawowe oraz treci kierunkowe w
wymiarze, co najmniej 30 godzin kady.
2. Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego
student otrzymuje 20 punktów ECTS.


WSZYSTKO NA EKULU


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Moira
moderator
moderator



Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 96
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Skąd: Lublin
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 13:06, 19 Wrz 2007    Temat postu:

dlaczego mam dziwne wrażenie ze nasz program studiów nie spełnia tych kryteriów? no, poza tymi filozoficznymi Mruga

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Kulturoznawstwo - KUL Strona Główna -> Archiwum Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island